Milionaris sense ostentació

30/04/2015

Milionaris sense ostentació

El Punt - PAÏSOS CATALANS - G. NOMEN

La vida dels veïns de la Bisbal de Falset no ha canviat gaire després d'haver guanyat més de 80.000 euros per cap fa vuit mesos en el sorteig de Reis

Són dos quarts de vuit de la tarda al poble dels Masip. Els veïns de la Bisbal de Falset, un municipi de 250 habitants del Priorat, esperen el tractor que recull les escombraries a la porta de les seves cases, algunes reformades recentment gràcies a la sort de fa més de vuit mesos. I és que aquesta localitat tarragonina es va emportar el segon premi de la loteria de Reis, el qual va repartir més de 80.000 euros a cada veí, a excepció d'uns tres o quatre que no van comprar el dècim. A més, també van guanyar el premi veïns de poblacions properes, com ara Cabacés i la Palma d'Ebre.

Els bisbalencs, lluny de fer ostentació de la seva riquesa, han optat per pagar deutes, reformar les seves cases –moltes, en molt mal estat–, comprar algun cotxe i, sobretot, han destinat la major part d'inversions a la terra, com ara a la compra de tractors, ja que la població subsisteix de l'agricultura. Així doncs, sense extravagàncies ni excessos, els veïns del poble han preferit cobrir les necessitats bàsiques i guardar la resta del premi al banc. «Aquí no s'ha fet cap malbaratament. El que està acostumat a passar-la magre, estalvia sempre que pot», destaca Francesc Masip, un dels veïns de la localitat, tot fent referència a la vida dura de la pagesia. La mateixa vida que va portar a gran part de la població bisbalenca a emigrar del poble als anys 50, quan la Bisbal de Falset va passar d'uns 800 habitants als 250 actuals.

«Deixar de treballar, que és el que voldria, no ho he fet», explica Isabel Olmos, una treballadora de l'únic bar que hi ha a la població del Priorat i el que va vendre els dècims, el de l'Ateneu Bisbalenc. Com gran part de la resta del veïnat, s'ha comprat un cotxe i ha pagat els deutes que tenia.

Al mateix bar trobem un grup de jubilats jugant a cartes que, irònicament, afirmen: «Mira on és el que ens va tocar», en al·lusió als cèntims que aposta cadascun en la partida. Més enllà, tres homes petant la xerrada: dos del poble i un de la localitat veïna de Cabacés. Entre els bisbalencs, hi ha Enric Masip, exalcalde de la població prioratina. «Aparentment no es nota que hagi tocat la loteria, no se'n fa ostentació. Tot continua amb normalitat», certifica l'Enric. En el mateix sentit, Miquel Prats, un bisbalenc instal·lat actualment a Sabadell afirma: «Em va sorprendre el ressò mediàtic que va tenir als mitjans la notícia, ja que aquí la gent no ha canviat el seu dia a dia en absolut.» Per altra banda, el cabasserol Nicanor Masip explica com ha invertit el premi: «He fet reformes a casa i he donat 12.000 euros a cadascun dels dos fills. També he fet un viatge a Mallorca.»

MOLTS VIATGES
Els viatges són un dels aspectes en què es nota el premi a la població. Sense anar més lluny, Antonio Rio, veí de 53 anys, ha fet un creuer per Tunísia, Malta i Roma, entre altres punts geogràfics. «S'han fet molts viatges. Abans la gent del poble no en feia gaires», explica la dependenta de l'agrobotiga, l'única botiga del poble. Ella, concretament, invertirà la quantitat que li va tocar amb el dècim que va comprar a l'Ateneu Bisbalenc a fer-se una casa.

Al carrer, les veïnes que esperen el tractor de la brossa comparteixen la mateixa valoració que els jubilats aplegats al bar de l'ateneu. «Aquí continua la vida pagesa del poble», explica una d'elles. Entre els carrers de la Bisbal també s'hi troba l'altra cara de la moneda. Una estiuejant de Vilanova i la Geltrú sempre comprava el dècim del sorteig de Reis al poble, però aquest cop no ho va fer. «M'alegro per la gent a qui li ha anat molt bé la injecció econòmica», afirma la vilanovina.

ANTICIPACIÓ DE VENDES
Al bar de l'Ateneu Bisbalenc ja s'ha notat que enguany va tocar el sorteig de Reis. «Al juliol ja hem començat a vendre dècims, quan abans, com a mínim, fins al setembre no se'n comprava cap», explica la treballadora del bar. Sembla que el premi ha incentivat els bisbalencs a comprar dècims per tornar a provar sort. Així s'asseguraran un gran estalvi, o qui sap si acabaran cedint a l'ostentació.

dilluns, 25 agost 2008